Pastiersky šerm

Autor: Roman Hliva | 19.10.2016 o 12:29 | (upravené 11.11.2017 o 5:16) Karma článku: 4,78 | Prečítané:  266x

Mondénna atmosféra veľkých a krásnych šermiarní s obrazmi starých majstrov a zbraňami visiacimi na stenách, európskych veľkomiest Paríž, Rím, Madrid, Berlín či Viedeň obdobia "Belle Epoque", lákala mužov i ženy miestnej smotánky.

Niektorí z nich prichádzali do šermiarskych škôl, pretože to bolo módne, niektorí bojovať proti vlastnej obezite, ale pre väčšinu z nich bol hlavným motívom naučiť sa ovládať šermiarske zbrane - kord, fleret či šabľu. Vo Viedni si vybudoval skvelé renomé taliansky učiteľ šermu, veľký znalec šable Luigi Barbasetti a medzi viedenskou smotánkou sa stalo sa zvykom "šermovať u Barbasettiho". Majstra Barbasettiho spomínam i vo svojom článku "Súbojová Bratislava".

Existoval i iný šermiarsky svet, agro - pastiersky, odlišný od aristokraticko - buržoázneho. "Pastiersky šerm" sa vyvíjal vo vidieckom prostredí, kde neexistovali šermiarne a profesionálni učitelia šermu, šermiarske znalosti sa šírili v rámci rodiny, z pokolenia na pokolenie. Na dedine žili v jednom dome tri generácie, starí rodičia, rodičia a deti. Nositeľmi znalostí boli starí rodičia, ich deti a vnuci tieto vedomosti od nich získali.

Pastiersky šerm bol šermom obranným, kým klasický, kord, fleret a šabľa, súbojovým i športovým. Pastiersky šerm sa používal na obranu proti lesnej zveri i agresívnym ľuďom, pomocou bežných pracovných nástrojov dostupných v každom dome či domácnosti - vidiel, motýk, nožov a pastierskych palíc. Dnes je na Slovensku prakticky zabudnutý a zachoval sa iba vo forme ľudového tanca, akým je napríklad "palicový tanec" zo Silickej Brezovej.

Umenie pastierskej palice na Slovensku
Palica slúžila slovenským pastierom na podopieranie, poháňanie, chytanie zvierat i na obranu a meranie. Pastieri boli majstrami v zhotovovaní palíc, používali niekoľko druhov, hladké a rovné slúžili na podopieranie, na konci spevnené kovom na obranu, slávnostné boli ozdobené kovovou rukoväťou. Dobrý pastier bol zároveň aj liečiteľom svojho stáda, a tak používal i palice s rukoväťou v tvare háka. Ak si ovca poranila nohu, za pomoci palice ju pastier chytil za nohu a ranu ošetril. Palica bola pre pastiera dôležitá a podľa povery jej strata spôsobila škodu stádu.

Spôsob použitia palice na obranu i na psychologické pôsobenie pri konverzácii nebol pôvodom "bojový", ale vychádzal z jej každodenného bežného použitia, poháňania a chytania zvierat či klopania na drevené dvere. Pastierska prax ukázala, že úplne ináč prebieha rozhovor majiteľa palice, keď ju má pri sebe a keď sa s ňou pohráva pri vysvetľovaní svojho názoru či oponovaní. V kritických prípadoch palicu chytí za oba konce v dvojručnom úchope a udrie či odsotí protivníka.  

Tradícia pastierskej palice na Gemeri - Malohonte

V novinách "Slovenský východ" z 18.9.1932 bol opísaný tragický prípad, kedy palica bola použitá v pouličnej bitke v obci Hačava. Posilnený alkoholom vyšiel z miestnej krčmy istý Juraj Hodermanský - Červený, ktorý mal v minulosti spor s Michalom Radványim, 26-ročným robotníkom, pretože Radványi ho kedysi v kostole zhodil z chóru. Okoloidúci objavili neďaleko krčmy Hodermanského bezvládne telo. Práve Radványi bol zatknutý a postavený pred porotu pre zločin zabitia človeka. K činu sa však nepriznal. Obvinili ho, že pálenkou "zmoženého" Hodermanského napadol pastierskou palicou.

Los Vergas
V knihe španielskeho autora Liboria Vendrell y Eduart z roku 1881 "Arte de esgrimir el palo" [Umenie šermu palicou] sa uvádza, že pastierska palica sa používa v regióne Santander, v horách, v Leone, v Astúrskom kniežatstve a v niektorých regiónoch Galície, vo Francúzsku, v Auvergne a v Franche - Comté, v Portugalsku, v Alta a Baixa Beiras, pričom je to prirodzená zbraň, ktorú legislatíva nezakazuje, známa iba pastierom, ktorí ju používajú. Zaujímavé je, že nespomína španielsky región, kde sa pastiersky šerm zachoval do dnešných dní, Kanárske ostrovy.

Tradícia pastierskej palice na ostrove Tenerife

Na kanárskom ostrove Tenerife sa uchoval pastiersky šerm rodiny "los Vergas", ale i iných rodín. Táto rodinná tradícia pochádza z obce La Esperanza, hlavou a zakladateľom bol Eugénio Diaz, prezývaný "el Verga". "El Verga" je "bojové meno", ktoré bolo odovzdané spolu s rodinnými znalosťami potomkom, vrátane jeho syna Elicia a dcéry Luciany. V súčasnosti sú dvaja synovia Elicia, Chencho a Elicio, hlavami rodinnej tradície "los Vergas".

Baskická makila
Tradičná palica Baskicka "makila" bola [a stále je] používaná miestnymi pastiermi na vedenie stáda, ako i na obranu proti vlkom a iným voľne žijúcim predátorom. Nosia ju aj lovci a turisti ako pomôcku pri chôdzi a používa sa v tradičných ľudových tancoch.

Liu Bo
Umenie pastierskej palice, na ostrove Sicília nazývané "l´Arte del Bastone Siciliano", bolo sicílskymi úradmi dlhé roky zakázané, preto sa praktizovalo skryte, na okrajoch polí či lesných cestách. Pravdepodobne by zostalo i zabudnuté, nebyť mladého Sicílčana, Letteria Tomarchia z Catanie, ktorý v 1970 - tych rokoch zamaskoval pastiersku palicu ako japonské "bo". Využil popularitu karate a vznik škôl ázijských bojových umení na Sicílii, ktoré miestne úrady paradoxne povolili. A tak zakázané umenie sicílskej palice sa mohlo [pod názvom "Liu Bo"] oficiálne cvičiť v karate školách. "Liu" bola prezývka zakladateľa Letteria Tomarchia, preto i "nové" bojové umenie bolo nazvané "Liu Bo".

Tradícia pastierskej palice na ostrove Sicília

Webová stránka autora článku -- http://www.noze.hliva.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.


Už ste čítali?